انتشار نسخه بازسازی شده بازی های DOOM و DOOM II: یک تجربه نوستالژیک با امکانات مدرن

این آخر هفته، هزاران نفر از طرفداران بازی‌های اول شخص شوتر (FPS)، علاقه‌مندان به بازی‌های قدیمی (که به عنوان “boomer shooter” نیز شناخته می‌شوند)، و حتی بسیاری از گیمرهای نسل قدیمی به شهر گراپ‌واین در حومه دالاس، تگزاس برای شرکت در رویداد سالانه Quakecon گرد هم آمده‌اند. استودیوی Id Software و شرکت مادر آن، Bethesda، معمولاً از این رویداد برای اعلام اخبار مهم درباره محصولات خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، سال گذشته به‌طور غیرمنتظره‌ای نسخه بازسازی شده بازی Quake II در این رویداد معرفی شد. امسال نیز یک خبر هیجان‌انگیز برای طرفداران بازی‌های کلاسیک DOOM و DOOM II اعلام شد: انتشار نسخه جدید این بازی‌ها با انتقال آن‌ها به موتور بازی KEX.

بازسازی کامل در موتور بازی KEX

بثسدا پیش از این نسخه‌ای “مدرن‌سازی شده” از DOOM و DOOM II را به فروش می‌رساند، اما این نسخه بر اساس پیاده‌سازی مجدد موتور بازی DOOM درون یک “کانتینر” موتور Unity ساخته شده بود. این نسخه برای بازیکنان عادی مناسب بود، اما به دلیل نحوه پیاده‌سازی، توانایی توسعه‌دهندگان برای پشتیبانی از محتواهای تولید شده توسط جامعه بیش از سی ساله این بازی‌ها به شدت محدود بود.

در نسخه جدید، این بازی‌ها به‌طور کامل درون موتور بازی KEX بازسازی شده‌اند. موتور KEX توسط ساموئل “کایزر” ویاریل به‌طور ویژه برای پورت کردن بازی Doom 64 به رایانه‌های شخصی ساخته شده بود و اکنون به یک موتور بازی سه‌بعدی کامل و مدرن تبدیل شده است که از قابلیت تنظیم بالایی برخوردار است و توانایی بازسازی دقیق “احساس” بسیاری از موتورها و بازی‌های کلاسیک را دارد. اگر تاکنون نسخه‌های بازسازی شده بازی‌های کلاسیک FPS مانند Turok، System Shock، Blood، Quake یا حتی بازسازی اخیر Quake II را تجربه کرده‌اید، با کارهای کایزر و موتور KEX آشنا هستید.

deathmatch

مزایای استفاده از موتور KEX

انتقال DOOM و DOOM II به موتور KEX مزایای فراوانی دارد. این نسخه جدید نه تنها از سیستم‌عامل‌های مدرن به‌طور کامل پشتیبانی می‌کند، بلکه شامل یک افزایش چشمگیر در سقف نرخ فریم بازی است: از ۳۵ فریم در ثانیه در نسخه اصلی به حداکثر ۱۲۰ فریم در ثانیه در این نسخه جدید. همچنین این نسخه از رزولوشن ۴K بومی پشتیبانی می‌کند، البته اگر شما بر روی یک پلتفرم پشتیبانی شده بازی کنید. کنسول‌های نسل قبل و نینتندو سوییچ به رزولوشن ۱۰۸۰p در ۶۰ فریم در ثانیه محدود شده‌اند، کنسول‌های “پرو” نسل قبل به رزولوشن ۴K در ۶۰ فریم در ثانیه دسترسی دارند، و در نهایت کنسول‌های نسل فعلی و رایانه‌های شخصی می‌توانند تا ۴K در ۱۲۰ فریم در ثانیه اجرا کنند. البته خبری از ری‌تریسینگ نیست.

امکانات جدید و هیجان‌انگیز

این نسخه جدید فراتر از بهبودهای نرخ فریم و رزولوشن است. این بازی شامل پشتیبانی کامل از حالت‌های Deathmatch و Co-op چندپلتفرمی با حداکثر ۱۶ بازیکن است، که چهار برابر بیشتر از تعداد بازیکنان نسخه‌های اصلی است. همچنین پشتیبانی از مدهای ساخته شده توسط جامعه با یک مرورگر مد درون بازی به همراه دارد، از جمله مدهایی که نیاز به پشتیبانی از ویژگی‌های ویرایش نقشه BOOM دارند. این موضوع یک چالش بزرگ در پشتیبانی از بهترین محتواهای جامعه برای DOOM کلاسیک در نسخه مبتنی بر Unity بازی بود.

علاوه بر این، شما می‌توانید از یک موسیقی متن کاملاً بازسازی شده توسط اندرو هولشولت، که نامی محبوب در جامعه DOOM است و همچنین سازنده موسیقی متن DLC بازی Doom Eternal (و دیگر آثار معروف مانند Amid Evil و Proteus) است، لذت ببرید. البته امکان استفاده از آهنگ‌های اصلی بازی، چه در فرمت MIDI و چه در شبیه‌سازی FM، همچنان وجود دارد. موسیقی بازسازی شده هولشولت بر اساس آلبوم “IDKFA” او از سال ۲۰۱۶ است، اما شامل بسیاری از ضبط‌های جدید نیز برای تکمیل موسیقی متن DOOM II می‌شود.

flamethrower
Check out this sick flamethrower in Legacy of Rust.

محتوای اضافی و حالت‌های جدید

نسخه جدید “DOOM + DOOM II” شامل بازی‌های The Ultimate DOOM، Doom II: Hell on Earth، و یک اپیزود جدید به نام Legacy of Rust است که توسط کارکنان Id Software، MachineGames، و Nightdive Studios ساخته شده است. این نسخه همچنین شامل بسته‌های نقشه‌های متعددی برای DOOM و DOOM II است: The Master Levels for Doom II، Final Doom (شامل TNT: Evilution و The Plutonia Experiment)، John Romero’s SIGIL، و اپیزود نادر No Rest for the Living که برای انتشار DOOM II در Xbox 360 در سال ۲۰۱۰ ساخته شده بود. این مقدار زیادی DOOM است!

البته اگر هنوز راضی نشده‌اید، می‌توانید به دنیای گسترده‌ای از محتوای تولید شده توسط کاربران برای DOOM بپردازید. تعداد زیادی از مراحل فوق‌العاده ساخته شده توسط طرفداران برای DOOM و DOOM II وجود دارد که می‌توانیم ساعت‌ها در مورد آن‌ها صحبت کنیم. متأسفانه، مراحل شگفت‌انگیز Eviternity و Eviternity II با این نسخه از بازی سازگار نیستند، اما تعداد زیادی از بسته‌های نقشه فوق‌العاده دیگر مانند Back to Saturn X، Double Impact، Arrival، No End In Sight و غیره پشتیبانی خواهند شد. به دلیل پشتیبانی موتور KEX از مدهای DeHackEd، این مراحل می‌توانند شامل تغییرات در گیم‌پلی نیز باشند!

قیمت مناسب برای طرفداران

شاید بهترین قسمت این انتشار، قیمت آن باشد. اگر شما قبلاً هر نسخه‌ای از DOOM یا DOOM II را روی هرکدام از پلتفرم‌های پشتیبانی شده دارید، نسخه جدید به‌عنوان یک به‌روزرسانی رایگان در دسترس است. نگران نباشید؛ شما همچنان می‌توانید به نسخه قدیمی بازی در بیشتر پلتفرم‌ها دسترسی داشته باشید، در صورتی که در میان یک بازی قرار دارید. اگر هیچ‌یک از این بازی‌ها را ندارید و می‌خواهید در برخی از مسابقات آنلاین ۱۶ نفره Deathmatch شرکت کنید، کل بسته با قیمت تنها ده دلار در GOG، Steam، Epic یا فروشگاه کنسول مورد نظر شما موجود است.

این بازسازی یک فرصت فوق‌العاده برای تجربه دوباره این دو عنوان کلاسیک با امکانات و ویژگی‌های مدرن است که می‌تواند برای طرفداران قدیمی و حتی گیمرهای جدید بسیار جذاب باشد. اگر از علاقه‌مندان به دنیای DOOM هستید، این نسخه جدید را از دست ندهید!

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *