سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ارزهای دیجیتال؛ سرمایه‌گذاران به بیت‌کوین و اتریوم روی آورده‌اند

صنعت ارزهای دیجیتال یکی از معدود صنایعی است که بازدهی قوی بیت‌کوین و اتریوم به سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر این امکان را می‌دهد که از ریسک‌های مراحل ابتدایی که در دیگر صنایع وجود دارد، اجتناب کنند. آدام کوکران، شریک شرکت سرمایه‌گذاری Cinneamhain Ventures، در یک رشته پست در شبکه اجتماعی X در تاریخ ۹ آگوست، به توضیح دلایل کاهش سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VCs) در حوزه ارزهای دیجیتال پرداخت.

کوکران توضیح داد که بیشتر شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای شرکای محدود (LPs) هستند که به دنبال بازدهی بهتر از شاخص‌های بازار هستند. وی افزود که در میان‌مدت، نسبت ریسک به بازدهی مالکیت بیت‌کوین (BTC) و اتریوم (ETH) به راحتی از بازدهی شاخص‌های بازار پیشی خواهد گرفت.

در دهه گذشته، بیت‌کوین به طور متوسط سالانه بازدهی ۶۰ درصدی داشته است، در حالی که شاخص S&P 500 به طور متوسط بازدهی ۱۳.۲۰ درصدی داشته است. این مقایسه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خطرپذیر می‌توانند به جای ورود به مراحل ابتدایی و پرریسک پروژه‌های وب ۳، با سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و اتریوم از سودهای بالایی بهره‌مند شوند.129afbe9 9458 4cc1 85ea ae2f229d76f6In January 2022, $4.6 billion flowed into the crypto industry. Source: RootData

کوکران تأکید کرد که در طول دوره اخیر چرخه ارزهای دیجیتال (۲۰۲۰ – ۲۰۲۴)، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به نظر می‌رسید که با سرمایه‌گذاری در برنامه‌هایی که قبلاً موفق شده بودند، فعال بودند. این شرکت‌ها به دنبال آن بودند که در مراحل پایانی با مشتریان متعدد بازده بیشتری کسب کنند.

او همچنین به این موضوع اشاره کرد که روندهای گذشته در این صنعت مانند NFTها، AMMها، دیفای و لایه دوم‌ها (L2s) به نوعی اشباع شده‌اند و اکنون مشخص نیست که روند بعدی چه خواهد بود. وی اظهار داشت که اکثر شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود را به عنوان حامی نوآوری معرفی می‌کنند، اما در واقع تعداد کمی از آن‌ها به پروژه‌های نوآورانه اولیه سرمایه‌گذاری می‌کنند و بیشتر سرمایه خود را در روندهای تثبیت شده سرمایه‌گذاری می‌کنند.

با این حال، تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر در صنعت کریپتو همچنان در حال افزایش است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۴، در سه ماه متفاوت بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خطرپذیر در این صنعت صورت گرفته است. اما این میزان هنوز به مراتب کمتر از دو سال پیش است که در چهار ماه اول سال ۲۰۲۲، هر ماه بیش از ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت کریپتو صورت گرفت.

در نهایت، باید توجه داشت که بسیاری از سرمایه‌گذاران خطرپذیر کریپتو بیشتر خود را به عنوان سرمایه‌گذاران تکنولوژی معرفی می‌کنند و در واقع دانش کافی برای درک جزئیات و ارزش‌افزوده لازم برای ورود به مراحل ابتدایی پروژه‌ها را ندارند.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *