Healx باهوش مصنوعی برای کشف داروهای نادر، ۴۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرد.

Healx باهوش مصنوعی برای کشف داروهای نادر، ۴۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرد.

هیلکس، یک استارتاپ بریتانیایی که از هوش مصنوعی برای کشف داروهای جدید برای بیماری‌های نادر استفاده می‌کند، موفق به جذب ۴۷ میلیون دلار در دور تأمین مالی سری C شده است که به‌طور مشترک توسط Atomico اروپا و R42 در سیلیکون ولی هدایت شده است.

این شرکت همچنین اعلام کرد که تأییدیه‌های نظارتی برای شروع آزمایش‌های بالینی فاز ۲ برای یک داروی جدید در ایالات متحده را در اواخر امسال دریافت کرده است.

هیلکس خود را به‌عنوان یک «خط لوله کشف دارو» معرفی می‌کند که اتصالات پنهان بین ترکیبات شیمیایی موجود (مانند داروها و مواد دارویی در مراحل مختلف چرخه توسعه) و بیماری‌های نادر را شناسایی می‌کند. این شرکت با جمع‌آوری مجموعه‌ای از منابع داده‌های عمومی و اختصاصی مانند مقالات بیومدیکال، مجموعه‌های داده‌های بیماری و بیوشیمیایی، آزمایش‌های بالینی و پتنت‌ها، یک «گراف دانش بیومدیکال» از بیماری‌های نادر ایجاد می‌کند.

تیم گیلامز، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل هیلکس به تک‌کرانچ گفت: «پلتفرم هوش مصنوعی ما و تیم‌های متخصص ما به ما امکان می‌دهند تا زیست‌شناسی بیماری‌های جدید را شناسایی و کشف کنیم و آن را با مولکول‌های کوچک مناسب تطبیق دهیم». تیم بیولوژی دیجیتال ما بر درک امضای بیماری‌های پیچیده بیولوژیکی تمرکز دارد، در حالی که تیم شیمی دیجیتال ما از هوش مصنوعی برای تطبیق این امضاها با مواد شیمیایی، مولکول‌های کوچک و داروها استفاده می‌کند و از تکنیک‌های محاسباتی مانند نمایش‌های مجازی و شیمی تولیدی برای این کار استفاده می‌کند.

به‌طور معمول، شرکت‌های دارویی از رویکردی که اغلب به آن «یک بیماری، یک هدف، یک دارو» گفته می‌شود برای کشف دارو استفاده می‌کنند. این به این معناست که آنها با تمرکز بر یک هدف مولکولی که مسئول یک بیماری است شروع می‌کنند و سپس اقدام به طراحی دارویی برای هدف قرار دادن آن مولکول می‌کنند. با این حال، مشکل این است که این فرآیند بسیار زمان‌بر است و نرخ شکست بالایی دارد، که هیلکس با تحلیل میلیون‌ها نقطه داده دارویی و بیماری به طور همزمان، به کشف اتصالات جدیدی که می‌توانند درمان‌های جدید با استفاده از ترکیبات شناخته‌شده ارائه دهند، کمک می‌کند.

هیلکس که در سال ۲۰۱۴ در کمبریج تأسیس شده، نتیجه تلاش‌های گیلامز و رئیس هیئت مدیره شرکت، دیوید براون است. گیلامز دارای دکترای بیوفیزیک و علوم اعصاب از دانشگاه کمبریج است، در حالی که براون قبلاً رئیس جهانی کشف دارو در شرکت روشه بوده است، اگرچه او شاید بیشتر به‌عنوان هم‌مخترع داروی معروف اختلال نعوظ، ویاگرا شناخته می‌شود.

Healx co-founders Tim Guilliams and David Brown
با سرمایه‌گذاری جدید ۴۷ میلیون دلاری، هیلکس در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی یک آزمایش بالینی فاز ۲ برای یک درمان نوآورانه است که برای نوروفیبروماتوز نوع ۱ (NF1) توسعه داده است. NF1 یک اختلال ژنتیکی است که باعث رشد تومورها بر روی اعصاب انسان می‌شود. NF1 به عنوان یکی از اختلالات ژنتیکی رایج‌تر در نظر گرفته می‌شود و ممکن است تا ۱ در ۳۰۰۰ نفر را تحت تأثیر قرار دهد. در حالی که تومورها معمولاً خوش‌خیم هستند، می‌توانند باعث ایجاد علائم دیگر مربوط به پوست، چشم‌ها و سیستم عصبی شوند و همچنین ممکن است در نهایت سرطانی شوند.هیلکس پیشتر در سال ۲۰۲۱ از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأییدیه داروی تحقیقاتی جدید (IND) را برای سندرم X شکننده دریافت کرده بود و این شرکت همچنین در مراحل اولیه کشف با هوش مصنوعی یا مراحل پیش‌بالینی برای تعدادی دیگر از شرایط، از جمله انکولوژی (سرطان)، کلیه و علوم اعصاب قرار دارد.
Healx's treatment pipeline
آزمایش‌های فاز ۲ برای داروی اصلی NF1 هیلکس، که HLX-1502 نامیده می‌شود (قرصی که به صورت خوراکی مصرف می‌شود)، قرار است تا پایان سال ۲۰۲۴ آغاز شود و بر روی بزرگسالان جوان مبتلا به NF1 و نوروفیبرومای پلکس‌فرم غیرقابل جراحی، که نوع خاصی از تومور مرتبط با NF1 است، تمرکز خواهد کرد.این شرکت به HLX-1502 با استفاده از یک داروی موجود که برای چیزی کاملاً متفاوت توسعه یافته بود و هرگز در ایالات متحده عرضه نشده بود، دست یافت. این شرکت اعلام کرده است که این دارو را دوباره فرموله می‌کند و چون این دارو از قبل دارای داده‌های ایمنی به دلیل آزمایش‌های قبلی بر روی بیماران سالم بوده است، این موضوع به شرکت اعتماد بیشتری می‌دهد که این دارو عوارض جانبی کمتری خواهد داشت.این موضوع بسیار مهم است، به‌خصوص که هیلکس بر روی بیماری‌ای تمرکز دارد که اغلب شامل تومورهای خوش‌خیم در بیمارانی است که در غیر این صورت سالم هستند.تیم گیلامز گفت: «بسیاری از درمان‌های سرطان وجود دارند که به‌طور اساسی، همه چیز را می‌کشند — سلول‌های سالم، سلول‌های ناسالم — و عوارض جانبی زیادی دارند. بنابراین برای جامعه بیماران و خانواده‌ها، برای کسانی که نوع خوش‌خیم دارند و می‌توانند ۴۰ تا ۵۰ سال زندگی کنند، منطقی نیست که آنها را برای دهه‌ها روی داروهای مزمن سرطان با عوارض جانبی بسیار قوی قرار داد.»فناوری هیلکس به تمام انواع داروهای موجود در حال توسعه، و همچنین داروهایی که به دلایل مختلف کنار گذاشته شده‌اند ولی دارای داده‌های کافی هستند تا بتوان از آن‌ها برای تحقیقات بیشتر استفاده کرد، نگاهی می‌اندازد.

گیلامز گفت: «صدها هزار ترکیب و مولکول کوچک وجود دارد. اما وقتی که شروع به مشاهده الگوها بین انواع داده‌های مختلف و پیش‌بینی‌ها می‌کنید، می‌توانید سعی کنید دارویی را انتخاب کنید که باور دارید کمترین ریسک را دارد. هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند تا بهترین داروی ممکن برای زیست‌شناسی خاص یک بیماری را پیدا کنیم. بنابراین در اینجا، ما به دنبال چیزی بودیم که به طور خاص به عصب برسد، جایی که باور داشتیم عوارض جانبی کمتری وجود خواهد داشت.»

Healx in action
تمام این موارد به یک سوال واضح منجر می‌شود: اگر هیلکس کاندیدای اصلی NF1 خود را با بهره‌گیری از کارهایی که قبلاً توسط دیگران انجام شده است، توسعه داده است، آیا واقعاً مالک این کاندیدا است؟ به گفته گیلامز، هیلکس پتنت‌های HLX-1502 را به‌طور خاص برای استفاده در درمان NF1 و “دیگر بیماری‌های مرتبط با عصب” ثبت و مالکیت دارد و FDA نیز به این شرکت انحصار محصول داروی جدید در بازار ایالات متحده را اعطا کرده است. این انحصار معمولاً به داروهای جدید شیمیایی (NCEs) داده می‌شود، که به‌عنوان داروهایی تعریف می‌شوند که “نوآورانه” هستند یا در آن‌ها “تغییرات قابل‌توجهی در محصولات دارویی تأیید شده قبلی، مانند یک استفاده جدید، صورت گرفته است.”

گیلامز گفت: “تحلیل‌های جامع تجاری و مالکیت فکری همیشه هنگام انتخاب داروی اصلی ما که به کلینیک برده می‌شود، انجام می‌گیرد.”

با این حال، هیلکس منشاء واقعی ترکیب اصلی یا داده‌های ایمنی آن را فاش نکرد.

پولی در داروها

قبل از این دوره تأمین مالی، هیلکس حدود ۶۸ میلیون دلار جمع‌آوری کرده بود که بخش عمده آن از طریق دور سری B به مبلغ ۵۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به دست آمده بود. این شرکت همچنین اخیراً اعلام کرده است که یکی از شرکای بلندمدت آن، بنیاد تومور کودکان (CTF)، سرمایه‌گذاری انجام داده است. CTF پرداخت‌های وابسته به مراحل مشخص به هیلکس ارائه خواهد داد تا زمانی که به سمت آزمایش‌های بالینی خود پیش برود و از آن‌ها عبور کند.

شایان ذکر است که با وجود اینکه CTF یک سازمان غیرانتفاعی است، این ترتیب مالی یک کمک مالی نیست، اگرچه هیلکس شرایط سرمایه‌گذاری را فاش نکرده است.

آنچه به‌ویژه قابل توجه است این است که دور سری C هیلکس ۹ میلیون دلار کمتر از دور سری B آن پنج سال پیش است، که در حالی که کاملاً بی‌سابقه نیست، در دنیای تأمین مالی استارتاپ‌ها کمی غیرمعمول است. در واقع، زمانی که از گیلامز پرسیده شد که پرهزینه‌ترین بخش کسب و کار هیلکس چیست، او گفت که انجام آزمایش‌های بالینی است — مرحله‌ای که شرکت اکنون با کاندیدای NF1 خود در آن قدم گذاشته است.

یک منبع آشنا با این موضوع به تک‌کرانچ گفت که هیلکس ابتدا سعی داشت تا مبلغی بسیار بیشتر از آنچه برای دور سری C خود امید داشت جمع‌آوری کند، و شرکت همچنین تعداد کارکنان خود را تقریباً ۴۵٪ کاهش داد که از طریق یک سری از تعدیل‌های داوطلبانه و اجباری صورت گرفت — حدود ۷۰ نفر از کارکنان.

هیلکس این موضوع را به تک‌کرانچ تأیید کرد و گیلامز به رکود اقتصادی و عوامل کلان اقتصادی که در چند سال اخیر به استارتاپ‌ها لطمه زده‌اند، اشاره کرد.

گیلامز گفت: “مهم است که توجه داشته باشید که وقتی بازارها سقوط کردند، ما در واقع در حال جمع‌آوری دور بزرگتری بودیم. ما آن پیشنهاد را در آن زمان از میز کنار گذاشتیم و سپس به طور مؤثر به شرایط جدید بازار با کاهش هزینه‌ها، تمرکز بر نقاط قوت اصلی خود و تبدیل شدن به یک سازمان کارآمدتر و ناب‌تر، سازگار شدیم. این به ما اجازه داد تا سرعت خود را حفظ کنیم و به پیشرفت‌های قابل توجهی برسیم که اکنون مفتخریم آن‌ها را اعلام کنیم. پیشرفت‌های ما در هوش مصنوعی مولد، کارایی سرمایه ما را بیشتر کرده است و به ما این امکان را داده است که با منابع کمتری به دستاوردهای بیشتری برسیم. سپس دور جدید تأمین مالی را با دیدگاه بهتری از آنچه برای رسیدن به اهدافمان لازم است، باز کردیم.”

بنابراین، گیلامز دور فعلی سری C خود را به‌عنوان یک دوری که بیشتر از میزان هدف‌گذاری شده آن تأمین مالی شده است، ارائه می‌دهد و یادآور می‌شود که آن‌ها اکنون بیشتر از آنچه هدف‌گذاری کرده بودند، جمع‌آوری کرده‌اند.

او افزود: “با توجه به شرایط دشوار بازار برای تأمین مالی فناوری عمیق و بیوتکنولوژی در دو سال گذشته، توانایی ما در تأمین این سرمایه‌گذاری نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران به روش و فناوری ما است.”

جمع‌آوری سرمایه هیلکس در بحبوحه موجی از سرمایه‌گذاری‌ها در پلتفرم‌های کشف داروهای مبتنی بر هوش مصنوعی انجام شده است. این موارد شامل Formation Bio، که توسط سم آلتمن پشتیبانی می‌شود و اخیراً ۳۷۲ میلیون دلار جمع‌آوری کرده است، و همچنین یک استارتاپ جدید به نام Xaira که با ۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شده است — هر دو به طور قابل توجهی بیشتر از مبلغ کل جمع‌آوری شده توسط هیلکس.

گیلامز تأکید کرد که بسیاری از کارهای بنیادی لازم برای آوردن اولین داروی خود به بازار قبلاً انجام شده است، بنابراین این بار به سرمایه کمتری نیاز دارد. او همچنین اشاره کرد که ارزش شرکتش از زمان دور قبلی تأمین مالی افزایش یافته است، اما جزئیات خاصی را فاش نکرد.

گیلامز گفت: “آنچه مهم است کیفیت برنامه‌های شما است — انتخاب آنهایی که بیشترین پتانسیل را دارند. اندازه بازار NF1 بر اساس تحلیل‌های تجاری داخلی هیلکس، ۱۶ میلیارد دلار است، و اگر [کاندیدای آن] بر روی NF1 کار کند، احتمالاً بر روی دیگر بیماری‌های مرتبط با عصب نیز کار خواهد کرد — ما در حال حاضر آنها را به صورت پیش‌بالینی آزمایش می‌کنیم. در بیماری‌های نادر، آزمایش‌های بالینی کوچکتر هستند، بنابراین ما به مقدار زیادی پول نیاز نداریم، که در بازارهای فعلی، جایگاه خوبی است.”

گیلامز همچنین تأیید کرد که شرکت کاهش کارکنان داشته است، اما از ارائه جزئیات دقیق در مورد تعداد یا شرایط فراتر از این که شامل “اقدامات داوطلبانه و اجباری” بوده، خودداری کرد.

او گفت: “علیرغم چالش خداحافظی با افراد بسیار عالی، این فرآیند در نهایت ما را به تیمی قوی‌تر و متمرکزتر تبدیل کرد. این بازسازی بخشی از استراتژی ما برای بهینه‌سازی عملیات و تمرکز بیشتر بر مناطق درمانی کلیدی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی بود.”

ورود به بازار

امروز، هیلکس حدود ۵۵ کارمند دارد که تقریباً نیمی از آنها به “کدنویسی” مشغول هستند، چه در حوزه یادگیری ماشین یا زیست‌شناسی محاسباتی. نیمه دیگر تیم، تیم‌های بالینی و فارماکولوژی هستند که “دست در دست با تکنسین‌ها کار می‌کنند”، گیلامز گفت.

در حالی که بخش عمده تیم آن در کمبریج (انگلستان) مستقر است، شرکت اکنون به دنبال گسترش در ایالات متحده است، جایی که آزمایش‌های بالینی آن قرار است تا دسامبر آغاز شود. بعد از آن، احتمالاً چندین سال دیگر طول خواهد کشید تا هر چیزی به نزدیکی بازار برسد به دلیل الزامات سخت‌گیرانه نظارتی برای داروهای جدید.

گیلامز گفت: “با احتیاط، می‌توانم بگویم که ما انتظار داریم نتایج بالینی را در نیمه اول سال ۲۰۲۶ دریافت کنیم، و سپس بسته به آن نتایج و تعاملات با ناظران، ممکن است نیاز به انجام یک آزمایش بالینی دوم داشته باشیم — و سپس ممکن است دارو را ثبت کنیم.”

علاوه بر سرمایه‌گذاران اصلی Atomico و R42، دور سری C هیلکس شامل مشارکت Ayana Capital، Balderton، Btov، Global Brain، Jonathan Milner، O2h و VU Venture Partners نیز بوده است.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *