اینتل به دستاورد مهمی در فرآیند ۱۸A رسید؛ پردازنده‌های نسل جدید به کار افتادند

hero intel 18a wafer

این روزها، اخبار منفی زیادی در مورد اینتل به دلیل مشکلات پایداری پردازنده‌های Raptor Lake منتشر شده است. اما بیایید خبرهای خوبی را بررسی کنیم! اینتل به تازگی اعلام کرده که نمونه‌های عملیاتی از پردازنده‌های موبایل Panther Lake و چیپ‌های سرور Clearwater Forest را در اختیار دارد، به این معنا که این قطعات پیش‌تولید قادر به بوت کردن سیستم عامل هستند. این خبر به ویژه قابل توجه است زیرا این قطعات اولین نمونه‌هایی خواهند بود که از فرآیند تولید ۱۸A اینتل استفاده می‌کنند.

فرآیند ۱۸A اینتل فقط یک کاهش سایز فناوری‌های موجود نیست. این شرکت دو پیشرفت عمده در ساخت این فرآیند شامل FETهای همه‌جانبه RibbonFET و فناوری تحویل برق پشت‌سر PowerVia را ارائه می‌دهد. اهمیت این پیشرفت‌ها برای کاربران معمولی این است که هر دو باید بهبودهایی در بهره‌وری انرژی و افزایش فرکانس ساعت ارائه دهند. به ویژه، اینتل اولین شرکتی خواهد بود که این فناوری‌ها را به بازار عرضه می‌کند، اگر بتواند به اهداف خود برسد.

intel power via and ribbon fet

Panther Lake خانواده‌ای از پردازنده‌های موبایل است که پس از Lunar Lake و Arrow Lake امسال به بازار می‌آیند، در حالی که Clearwater Forest جانشین قطعات سرور Sierra Forest با هسته‌های تمام-E خواهد بود که در ماه ژوئن منتشر شد. هر دو خانواده چیپ از هسته‌های “Darkmont” استفاده خواهند کرد که نسخه‌ای به‌روزشده از هسته‌های Skymont است که با Lunar Lake عرضه می‌شود. هنوز اطلاعات دقیقی در مورد تغییرات Darkmont منتشر نشده، اما Skymont تغییرات عمده‌ای نسبت به Crestmont دارد، معماری‌ای که برای هسته‌های E در Meteor Lake و Sierra Forest استفاده می‌شود.

اینتل می‌گوید که کنترلرهای حافظه Panther Lake در فرکانس هدف خود فعال شده‌اند، هر چند که این فرکانس چیست هنوز مشخص نیست، در حالی که Clearwater Forest با فناوری جدید Foveros Direct 3D chip stacking عرضه خواهد شد. طبق بیانیه مطبوعاتی این شرکت، Clearwater Forest از یک پایه دی که با فرآیند Intel 3-T ساخته شده است استفاده می‌کند، و روی آن کاشی‌های محاسباتی ۱۸A با استفاده از از طریق ویاس‌های سیلیکونی (TSVs) چیده می‌شوند.

علاوه بر محصولات خود، اینتل اعلام کرده که اولین مشتری خارجی آن انتظار می‌رود تا نیمه اول سال آینده محصول خود را با فرآیند ۱۸A اینتل به تولید برساند. هنوز اطلاعاتی در مورد این مشتری مشخص نشده، اما بیانیه مطبوعاتی شامل اظهاراتی از شرکت‌های Cadence و Synopsys است که تلاش‌های فوندری اینتل را تحسین کرده‌اند.

انتظار می‌رود که همه این قطعات سال آینده عرضه شوند. در همین حال، امیدواریم که به زودی شاهد عرضه Lunar Lake باشیم، Battlemage کمی بعد از آن و سپس Arrow Lake در پایان سال.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *